maandag 7 januari 2008

Volatiel nieuwjaar!

In de eerste weken van het nieuwe jaar mag je elkaar volgens de etiquette nog alle goeds toewensen. Beleggers doen dat dit jaar op een vrij bijzondere manier. Ze wensen elkaar een volatiel nieuwjaar.

Grote instellingen als ABN AMRO en Rabobank, maar ook zelfstandig opererende vermogensbeheerders zijn dit jaar opvallend eensgezind: ze verwachten beweeglijke koersen. Een AEX die aan het eind van 2008 ongeveer op hetzelfde niveau eindigt als nu, maar die in de tussenliggende 12 maanden wel alle hoeken van het koersenbord gezien heeft.

‘Mooi’, zeggen de actieve beleggers. Zij weten hoe ze door tijdig te kopen en te verkopen toch een flink rendement kunnen behalen. ‘Iets minder mooi’, zeg ik. Mijn goede voornemen is namelijk om dit jaar niet meer zo actief te handelen, maar te kopen en vast te houden. Als ik me echt aan dit voornemen houd, zal dat me niets opleveren als de aandelen echt zo weinig doen als is voorspeld.

Het voornemen ontstond natuurlijk niet zomaar: in plaats van geld te verdienen verloor ik in 2007 16 procent, door te gokken op één paard, riskante posities in te nemen, te hopen op een snelle winst met hefboomproducten en te suffen op de verkeerde momenten.

De meeste mensen leren van hun fouten, maar het beleggergeheugen is als een zeef. Het nieuwe jaar is nog maar een paar dagen oud of ik twijfel alweer aan mijn goede buy en hold-voornemen. Misschien probeer ik het nog één keer… met een paar opties of turbo’s…. Deze keer lukt het vast!

Ik wens u allemaal een volatiel nieuwjaar!

Geen opmerkingen: