woensdag 9 november 2016

Wat heb ik geleerd?

Ik ben bij de Slimste Belegger met een vette min geëindigd. Gelukkig was het nepgeld, maar verliezen is nooit een pretje. Wat ik geleerd heb?

1. Timing is niet mijn ding
Voorspellen waar de koers op dag- of op weekbasis naartoe zal bewegen ging soms goed, maar soms ook vreselijk fout. Maar het belangrijkste was nog: ik nam veel te laat winst en verlies. Daardoor werden mijn winsten steeds kleiner en mijn verliezen liepen op tot portefeuilleverpletterende bedragen.

2. Hoge hefbomen zijn toch niet zo handig
Ik koos iedere keer voor de hoogste of de op één na hoogste hefboom. Want in mijn optiek is dat de enige manier om te kunnen winnen: vol long of short gaan. Maar door die hoge hefbomen knalde mijn rendement ook alle kanten op. Van 5 procent in de plus, naar een eindstand van bijna 5 procent in de min.

3. Gokken met veel geld heeft grote gevolgen
De posities die ik innam waren iedere keer zo groot mogelijk. Ook dat heeft pijnlijke gevolgen op het moment dat je fout zit. 

Mijn 3 grootste missers:
1. Facebook Turbo Long 118,90  
2. Galapagos Turbo Long 53,70  
3. Netflix Turbo Short 119,30      (waarom ga ik dan ook short als ik in het echt long zit?)

Mijn grootste winners:
1. CME Brent Crude Oil - Rollover volume 1 Turbo Short 55,70
2. Gold World Spot (USD) Turbo Long 1.232,00
3. EUR/USD Turbo Long 1,04 

Over de winners kan ik alleen maar zeggen: dat was dom geluk. Niet echt nagedacht over fundamentals, gewoon maar wat gedaan.

Geen opmerkingen: