maandag 1 januari 2007

Goede voornemens

Vaak wordt me gevraagd waarom ik me bezig hou met de saaie beurswereld en die saaie beursmensen. Daar begrijp ik niets van. U weet dat er niets zo leuk is als te proberen geld te verdienen met goede investeringen. Daarnaast zijn beurskenners hele leuke en inspirerende mensen. De deskundigen die ik ontmoet in ieder geval wel.

De laatste drie handelsdagen van het afgelopen jaar, de drie dagen tussen kerst en oud en nieuw, waren voor mij meteen de leukste werkdagen van het jaar. In die drie dagen sprak ik een belegger die altijd een lijstje maakt met zeven goede voornemens voor het nieuwe jaar. Dat lijstje bewaart hij in z’n portemonnee en hij doet er zijn uiterste best voor om die wensen te laten uitkomen.

Lijstjes

Een heel goed idee, vind ik. Want hoe kun je je doel bereiken als je niet weet wat dat is? Zelf heb ik al jaren een kladblokje op zak, met lange to do-lijstjes om mijn hoofd leeg te maken. Als ik na een tijdje weer eens naar het lijstje kijk, merk ik tevreden dat ik ongemerkt het meeste alweer gedaan heb.

Maar nu ik met deze belegger sprak, realiseerde ik dat ik die lijstjes ook eens op mijn beleggingen moet toepassen. Mijn eerste goede voornemen voor 2007 is dus, dat ik voortaan mijn redenen voor een belegging zal opschrijven, en ook de niveaus waarop ik winst en verlies zal nemen. En ik ga me er echt aan houden.

Alcohol

Verder heb ik heel wat voornemens die niets met beleggen te maken hebben. Zoals wat vaker vrienden en familie zien en meer genieten en tevreden zijn. Maar er is nog een voornemen dat misschien nog wel gevolgen heeft voor mijn speculatieve investeringen. In het afgelopen jaar is van mijn plannen om gezonder te eten en vaker te sporten is in het afgelopen jaar niet veel terecht gekomen. Dus wordt mijn tweede goede voornemen dit jaar iets anders: de hele maand januari doe ik het zonder alcohol. Wie weet wordt mijn blik er heel helder van!

Overigens kunt u mij online nog wel aan de alcohol zien nippen. Met twee hele leuke beurskenners trouwens. Ze kwamen zelf met het idee de BeursBriefing eens een keer van mij over te nemen, namen champagne mee en trokken hun smoking aan: Nico Bakker en Evert Waterlander, van ABN Amro. Ze gaven hun deskundige mening over beleggingsjaar 2007. Als u wilt zien hoe ze het er vanaf brachten zonder mij, dan kunt u hier de video bekijken.

Geen opmerkingen: