donderdag 4 januari 2007

KPN in de lift

KPN heeft donderdag (4 januari) een stijging laten zien van bijna vier procent. Het slot van woensdag was 10,91 maar op het moment dat ik dit schrijf schommelt het aandeel rond 11,30 en ik heb zelfs al 11,36 even voorbij zien komen. Al de hele dag zit ik met mijn neus tegen het scherm gedrukt om het allemaal te volgen. Want zoals u misschien wel weet ben ik sinds september de trotse bezitter van maar liefst 18 aandelen KPN.

Onverklaarbaar

Waar kwam die stijging vandaag vandaan? Ik heb gezocht in allerlei nieuwsbronnen, maar geen fundamentele verklaring kunnen vinden. Het laatste bericht dat gevolgen zou kunnen hebben was van twee dagen geleden en ging over het grote aantal breedbandaansluitingen in Nederland. Nederland staat op de tweede plaats als het gaat om het land met het meeste breedbandaansluitingen per inwoner. Op nummer een staat Denemarken.

Loket

Ook op twee januari, maar dan vier uur eerder, kwam een bericht van KPN zelf. In een persbericht bracht het bedrijf z’n goede voornemen naar buiten: in het nieuwe jaar wordt de organisatie meer op de klant afgestemd. Voortaan hoeft de klant nog maar naar één loket, in plaats van naar aparte afdelingen voor vaste- of mobiele telefonie. Ik kan me niet voorstellen dat dit nieuws de koers donderdag zo in beweging zet.

Oma

Net als ik bedenk dat de stijging vast is veroorzaakt doordat mijn oma vandaag jarig is (91 en still going strong), of dat ik de reden niet hoef te weten omdat het vast een technische uitbraak is en dat er meer kopers dan verkopers zijn, hoor ik de verklaring die anderen aan de koerssprong geven. In een rapport verwachtten analisten dat KPN en de hele telecomsector, het door overnames en fusies dit jaar beter zal gaan doen dan het marktgemiddelde.

Gouden Bogen

“Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan”, is een uitspraak die ik vaak heb gehoord. En dat zal ik in dit geval dan maar doen. Ik leg mijn stop loss wat hoger, op €10,80 en blijf die aandelen voorlopig lekker vasthouden. Eens even kijken, 18 aandelen gekocht op 9,91, min de transactiekosten en een rekenkoers van 11,30. Dan kom ik toch al gauw op vijf euro en vier cent! Dat droomdiner bij de Gouden Bogen komt nu wel heel dichtbij.

Geen opmerkingen: