maandag 15 januari 2007

Pas op: Janneke voorspelt

Afgelopen weekend vroeg iemand mij per mail om een beursvoorspelling. Hij wilde weten wat volgens mij het komend jaar de vijf best presterende aandelen zullen zijn. Ook vroeg hij om mijn voorspelling voor de eindstand van de AEX. Dat was voor mij wel even slikken.

Contrair


Mijn eerste reactie was niet in te gaan op deze vraag. Als presentatrice ben ik eraan gewend ánderen om hun mening over de beurs te vragen. Ook leek het me wel duidelijk dat u, als u winst wilt maken, vooral niet naar mij moet luisteren. Zoals ik in mijn voorgaande columns schreef leverden mijn eerdere beleggingen niets op en kon u beter contrair aan mij handelen.

Of wacht eens even. Plotseling heb ik in mijn portefeuille alleen nog maar groene cijfers! En die mislukte trades van eerder werden niet veroorzaakt door een foute visie, maar door er verkeerd op te reageren. U weet wel: stop loss te dichtbij, ongeduldig, te weinig geld investeren, me niet aan mijn eigen visie houden. Uiteindelijk staan mijn 18 aandelen KPN (ja, ik heb ze nog) fors hoger, ben ik op wonderbaarlijke wijze met zestig euro winst van mijn ABN Amro-optieaffaire af gekomen en volg ik ABN Amro nu opnieuw, maar dan met turbo’s die óók al op winst staan. (Overigens is mijn portefeuille nu nog steeds 50 euro minder waard dan mijn startbedrag.)

Houtje-touwtje


Heb ik zoveel geluk of begin ik er nu écht kennis van te krijgen? Ik denk niet dat ik werkelijk een goede analyse van een aandeel of een bedrijf kan maken. Daar zijn analisten voor die daar hun hele werkweek aan besteden. En dan nog is het maar afwachten of de koers hun analyse zal volgen. Mijn technische analyse is ook maar van het niveau houtje-touwtje. Een lijn trek ik gerust van rechts naar links, terwijl dat een doodzonde is bij de professionele TA’ers.

Mijn mening als belegger bestaat uit een verzameling van informatie, overgoten met een sausje emotie. Al spreek ik veel vaker dan de gemiddelde belegger met deskundigen uit de financiële wereld, mijn visie biedt u niets meer dan die van de gemiddelde belegger. Maar omdat ik mijn studiogasten ook heb gevraagd om hun lijstjes en die voor iedereen open en bloot te zien zijn, wil ik niet flauw zijn en zal ik u ook mijn lijstje geven.

Lijstje

AEX: Ik verwacht een stijging naar 520 punten, daarna een aardige correctie tot 490, en daarna weer op naar de 530 punten aan het eind van het jaar.
Topaandelen: ABN Amro blijft mijn favoriet. Ik verwacht nog íets van een overname en een andere topman. De koers is net door de 25 euro heen gebroken en die kan zelfs zonder concreet nieuws naar 3O euro dit jaar.
Akzo Nobel lijkt me ook een succesverhaal i.v.m. de afsplitsing van Organon, van Hagemeyer verwacht ik een hoop en ook voor Galapagos verwacht ik een goed jaar. Een ander aandeel waarin ik geld zou willen stoppen, als ik nog wat had liggen, is TNT.

Nog eens ter waarschuwing: dit is mijn persoonlijke mening, puur voor het vermaak en zeker niet bedoeld als beleggingsadvies. Ik verwacht niet dat ik binnenkort zelf in genoemde aandelen zal beleggen, ik stuit namelijk op het probleem van de kleine belegger: te weinig cash. Mijn posities bestaan op dit moment uit 175 turbo’s long ABN Amro en 18 aandelen KPN.

Geen opmerkingen: