maandag 19 maart 2007

Artikel uit Viva: Rijk terwijl u wacht

Uit Viva nr. 09 - 26 februari t/m 5 maart 2007
Spanningsbelegger
Janneke Willemse (31, financieel journalist, woont samen) presenteert sinds drie jaar dagelijks beursprogramma's voor internetsites. Jij belegt vast al eeuwen?
''Nee, krap een jaar. Ik ben het door mijn werk boeiend gaan vinden, maar had nooit geld over. Hoewel... Ik stort al zes jaar in een beleggingsfonds, maar dat telt niet mee, vind ik. Net of je een verzekering afsluit, er is geen bal aan. Verstandig, maar sáái."
Het gaat je om de spanning?
"Ja. Ik beleg nu zelf, in individuele aandelen en opties. En zogeheten turbo's, daarvan betaal ik maar een gedeelte per aandeel, maar ik neem wel de hele stijging van zo'n aandeel mee."
Met zoveel kennis in huis maak je vast flinke klappers.
"Helaas: ik beland zelf in alle valkuilen. Ik heb niet genoeg geld om mijn aandelen goed te spreiden, dus ik zet - heel risicovol - alles in op één bedrijf. Ik beleg in bedrijven waar ik niets van begrijp en was ook vergeten dat je als particuliere belegger de nodige transactiekosten moet betalen. Ik heb nu een paar aandelen die aan de top van hun stijging zitten, maar als ik ze verkoop heb ik nog steeds verlies vanwege die kosten."
En toch ga je door?
"Ja. Als ik veel geld had waarmee ik kon beleggen, zou ik het verstandiger doen. Maar ik heb slechts 1500 euro en daarin komt voorlopig niet veel verandering. Dus heb ik besloten om ónverstandig te beleggen, het als een loterij te zien. Het is puur speculeren wat ik doe. Ik heb er zoveel lol in, wat kan mij het schelen. Ik vind het leuk om me erin te verdiepen, een mening te vormen en te volgen hoe het met mijn aandelen gaat. En stel je voor dat het lukt! Laatst had ik 60 euro winst in één dag. Zoveel heb ik in de loterij nog nooit gewonnen."

Geen opmerkingen: