zondag 18 maart 2007

De kluts kwijt

Een gast in het programma had het goed ingeschat: bij het uitkomen van de cijfers zou het aandeel Aegon flink stijgen. Toen ik de dag voor de cijfers de uitzending nog eens terugkeek, vond ik dat idee zo geloofwaardig dat ik het geld dat ik overhad in aandelen Aegon stopte.

Gokje
Leuk, want de volgende dag stond mijn gokje al 5 procent hoger.
Niet leuk, want daarna ging de correctie van de AEX gewoon weer verder. Dus op dit moment kom ik weer mijn oude vijand, de transactiekosten, tegen.

470
En nu weet ik het niet meer. Ik ben even de kluts kwijt. Wat gaat er nou gebeuren met de aandelen? De meeste studiogasten hebben het over een verdere daling. Het niveau van 470 punten in de AEX wordt vaak genoemd. Zakt de beurs daar doorheen, dan zijn de volgende richtpunten 460, 450 en 410 punten.

Moord en brand
Ik wil niet geloven dat de aandelen zullen verliezen, want ik houd meer van opgaande beurzen. Aandelen kopen en gewoon vrolijk toekijken hoe ze stijgen en stijgen en stijgen. Daar ben ik toch niet de enige in? Kijk naar vorig jaar: toen riepen deskundigen ook steeds moord en brand, maar ondertussen klommen de aandelen rustig verder. Ik denk dat dat nu ook weer het geval is.

Knoop
Toch voel ik ook die nare berichten over omvallende hypotheekverstrekkers en een naderende recessie aan me knagen. Beleggen draait om beslissingen. Ik moet een knoop doorhakken. Mijn strategie voor de komende tijd wordt: ogen dicht, vasthouden die aandelen en bijkopen op 410.

Geen opmerkingen: