Artikel verschenen in GPD-bladen op 1 juli 2006 en in het Parool op 4 juli 2006.
Wat hebben vrouwen met beleggen? Meestal niet veel. Behalve dan Janneke Willemse (31) uit Amsterdam die een paar keer per week duizenden ‘beursbengels’ aan hun beeldscherm weet te kluisteren, wanneer ze op internet beleggingsjournaals en beurstips presenteert. De kijkers verkozen haar al tweemaal tot ‘beursbabe’ van het jaar.Beursanalist Dick Otto zit onder de studiolampen aan de presentatietafel te wachten tot de opnames beginnen. Janneke Willemse neemt afwisselend met een zwaar Amsterdams of fors aangezet Brabants accent voor zichzelf wat vragen door. Terloops in een monitor kijkend merkt ze op ‘dat de make-up weer niet veel heeft geholpen vandaag’. ,,Ook het haar is een terugkerende bron van zorg.’’ Er wordt gegrinnikt, ook in de regieruimte. Tot de opnames beginnen.
Drie keer per week presenteert Janneke de ‘beursbriefing’ en de ‘beurstips’ voor Zoom.in. Dit bedrijf levert allerlei vormen van videonieuws aan talloze websites en ook de beursberichten van Janneke komen op veel sites terecht, waaronder het toonaangevende IEX.nl, ‘voor en door beleggers’. Een vorm van informatieverspreiding die sterk in opkomst is.
Niet saai
,,Die grappen en de chaos heb ik nodig om het goed te doen’’, vertelt ze na de opnames. ,,Ik vind het belangrijk dat de gasten niet verkrampen. De mannen uit de financiële wereld zijn trouwens niet saai. Ze kunnen heel goed doen alsof ze saai zijn.’’
,,Het doel is niet om nieuws te brengen, maar om het beursnieuws te interpreteren’’, zegt Janneke. ,,Mensen die er naar kijken zitten al de hele dag op internet, ze vinden het prettig en makkelijk om kort even iemand zijn visie te horen geven.’’ Voor die interpretatie nodigt ze gasten uit die er verstand van hebben.
Sinds ze de school voor de journalistiek verliet heeft Janneke al iets met financieel-economisch nieuws. Bij de Geassocieerde Persdiensten schreef ze erover en bij de financiële zender RTL-Z maakte ze deel uit van de redactie. Na twee seizoenen op de redactie van Pieter Storms’ ‘Breekijzer’ te hebben gewerkt solliciteerde ze bij Finance Television (FTV), dat nu onderdeel is van Zoom.in.
,,Ze zochten een redacteur. Maar na het eerste gesprek vroegen ze of ik een screentest wilde doen.’’ Ze werd het vaste gezicht van de beursbriefing en de beurstips. Die werden aanvankelijk door slechts vijfhonderd kijkers per dag geraadpleegd, maar inmiddels bekijken dagelijks 10.000 tot 15.000 geïnteresseerden de korte uitzendingen. Ook presenteert Janneke het Rabo Beleggers Journaal.
,,Ik heb veel geleerd. Ik wist niets van presenteren, maar ik kreeg tips van een vriendin die bij de tv werkt en een scherpe blik heeft. Die kraakte me in het begin helemaal af. Dat was heel goed. Daarnaast las ik alles wat los en vast zat over beleggen.’’
,,Veel mensen zijn er bang voor. Het woord ‘aandeel’ is synoniem voor ‘mijn geld kwijt’. Zelf vind ik het spannend hoe de beurs zich ontwikkelt. Als de AEX zakt vind ik dt niet leuk. Ik ben meer van de stijgende lijn. Er zijn beurwijsheden die het eigenlijk allemaal zeggen. Zoals: Beleggen is laag kopen en hoog verkopen. Zo simpel is het.’’
Dat de financiële wereld door mannen wordt beheerst, betekende dat Janneke zich extra moest bewijzen. ,,En laten we eerlijk zijn: ik doe dit werk natuurlijk niet omdat ik een kalende man in een pak ben. Dat ik anders ben dan al die mannen kan ik ook wel een beetje gebruiken. Van mij wordt het geaccepteerd dat ik de simpele vragen stel, van een man in een pak niet.’’
,,In het begin was ik nog wel eens beledigd als iemand zei dat ik er wel niks vanaf zou weten. Ik had ook niet in de gaten dat mannen vaak liever niet hebben dat een vrouw ze vertelt wat ze moeten doen. Maar ik ben geen buikspreekpop. Wanneer ik de Dag van het Aandeel bezoek, merk ik dat mensen het waarderen wat ik doe.’’
Beursbabe
Via de website IEX werd Janneke Willemse in 2004 en 2005 verkozen tot ‘beursbabe van het jaar’. ,, Bij ‘babe’ denk ik aan een vrouw, maar er kon ook op mannen worden gestemd. Eigenlijk kon er helemaal niet op mij worden gestemd, omdat FTV ‘geen echte televisie’ was. Maar er gingen toch veel stemmen naar mij en bijvoorbeeld niet naar een anchor van CNBC. Ik denk omdat de kijkers het gevoel hebben dat ik dichtbij ze sta. Ik kan er wel om lachen. En ik hoop natuurlijk dat ik het dit jaar weer word.’’
Zelf beleggen doet ze niet. ,,Alleen virtueel. Beleggen heeft pas zin als je een bepaald bedrag hebt. Maar ik heb nogal een gat in mijn hand, dus dat bedrag komt er nooit.’’
JAAP STIEMER
Beleggingstips
- Gebruik alleen geld dat je kunt missen.
- Bepaal van tevoren tot hoeveel procent verlies je wilt gaan. Heel veel mensen verkopen dan toch niet. Dat is het moeilijke van beleggen.
- Stel van tevoren vast wat je doel is en verkoop wanneer dat bereikt is.
- Jij bepaalt wat er gebeurt. Ga niet af op kreten als ‘een zekere koop’. Met je kop erbij blijven.
- Je moet tegen je verlies kunnen; alleen winnen is niet mogelijk.
- Deskundigen weten het ook niet zeker, ze geven een mening. Het is net als bij voetbal: pas als de partij gespeeld is, weet je de uitslag.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten