maandag 14 augustus 2006

Miljonair worden doe je zo

Wilt u miljonair worden? Dat kán. Matthijs Kanis wijdt er in zijn boek ‘Beleggen voor Dummies’ een hoofdstuk aan. Daarin beschrijft hij precies hoe u uw doel van een miljoen euro kunt bereiken. Afgelopen week kwam hij zijn strategie bij mij in de studio uitleggen.

Snel rijk
Voor het hoogtepunt van de beurs, in 2001, riepen er nog velen dat ze u miljonair konden maken. Financiële coaches als Bodo Schäfer schreven boeken en boden cursussen aan die uw banksaldo snel zouden laten groeien. Toen de aandelenkoersen kelderden, zijn deze geldgoeroes langzaam uit beeld verdwenen. Misschien kwam dat doordat veel minder mensen geïnteresseerd zijn in beleggen in een dalende beurs, dan in een stijgende. Misschien kwam het ook doordat de strategie niet werkte in een dalende beurs.

Logisch
Schrijver Matthijs Kanis belooft niet dat u snél miljonair zult worden. Maar hij heeft wel een hele logische en makkelijke manier om dat binnen nu en 30 jaar te zijn. Het enige wat u hoeft te doen, is een bedrag van 25.000 euro in aandelen te steken. Van het dividend dat u krijgt, koopt u opnieuw aandelen.
Fondsmanagers krijgen vaak als opdracht om met hun mandje aandelen de markt te verslaan, maar u hoeft dat niet te doen. U volgt gewoon een index (zoals de AEX of de MSCI Worldindex), door in een indexfonds te beleggen.

Negatief fortuin
Deze strategie klinkt heerlijk makkelijk. Natuurlijk, ik ben dan pas op mijn 61e miljonair, maar nog altijd beter laat dan nooit. Maar nu de praktijk. Als ik eens even naar mijn eigen bankrekening kijk: daarop staat een negatief fortuin. Kanis zegt dat het aflossen van schulden de meest zekere belegging is die je kunt doen – je betaalt zó 8 procent per jaar aan rente – dus dat is de eerste stap. Met een béétje zuinig aan doen en iets vaker thuis eten kom ik wel weer boven nul.

Erfenis
Maar hoe kom ik dan bij de 25.000 euro? Een erfenis? Van mijn oma, die bijna 91 is, kan ik niet zoveel verwachten. Lenen bij een bank kost veel te veel, lenen bij familie komt de banden niet ten goede. ‘Tien procent van je geld kun je altijd missen’, zegt Kanis. Als ik maar tien procent spaar, heb ik over tien jaar pas het benodigde bedrag, en ben ik dus pas op mijn 71e miljonair. Gelukkig heb ik pas geleden een huis gekocht, mét een beleggingshypotheek. Ben benieuwd hoe rijk ik daarvan ben geworden over 30 jaar.

Bekijk de video op:
http://www.zoomin.tv/asx/dsp_asxplaylist.cfm?id=219934&pid=ftv&quality=3

Janneke Willemse presenteert de beursprogramma’s van FinanceTelevision. In haar columns gaat ze op zoek naar de beste belegging en de meest verstandige manier om met geld om te gaan. Janneke Willemse heeft zelf (nog) nergens positie in. Reageren kan op:
firmawillemse@hotmail.com

------------------------------------------------------------------------------
Ook toevallig: de vrouwelijke miljonair is in het nieuws vandaag!
Vrouwelijke miljonair rukt op
maandag 14 augustus 2006 [13:59 uur]
LONDEN (ANP-AFX) - In de komende vijftien jaar zal het aantal vrouwelijke miljonairs in Groot-Brittannië verviervoudigen en daarmee boven het aantal mannelijke miljonairs uitstijgen.
Dat blijkt uit onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Center for Economics and Business Research. Hogere alimentatie-uitkeringen bij scheidingen, stijgende huizenprijzen en slimme investeringen en beleggingen dragen bij aan de toename van het aantal vrouwelijke miljonairs. Ook de hogere levensverwachting onder vrouwen beïnvloedt het aantal positief. Momenteel telt Groot-Brittannië 376.000 vrouwelijke miljonairs. Tegen 2020 zijn dat er volgens de studie 1,7 miljoen. De gemiddelde leeftijd van alle Britse miljonairs is 56 jaar.
Bron: ANP - AFX.

Geen opmerkingen: